Większość ludzi to wzrokowcy. Zapamiętują to, co zobaczą na własne oczy i temu najbardziej wierzą. Nic dziwnego, że marki przykładają tak dużą uwagę do designu. To co jest użyteczne nie zawsze musi się sprzedać. Musi być też dobrze zaprojektowane i stworzone według pewnych ogólnie przyjętych wzorców. Uwielbiamy obrazy. Zarzucają nas nimi czasopisma, w których jest coraz mniej treści, reklamy nastawione głównie na przekaz wizualny, a nawet muzycy, którzy swoje piosenki wolą przedstawiać za pomocą teledysków dających im prawdziwą popularność.
Jak więc zdefiniować wzory przemysłowe? Według prawa brzmi to następująco:
„Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.”
Rozumiemy przez to, że każdy kształt, który wymyślimy jest stworzonym przez nas wzorem przemysłowym. Jeśli chcemy, aby ów wzór nie był wykorzystany przez inną osobę lub markę możemy go chronić. W tym celu musimy zarejestrować go w Urzędzie Patentowym, który mieści się w Warszawie. Nasz twór możemy chronić na terytorium Polski oraz wszystkich państw Unii Europejskiej. Certyfikat, jaki uzyskamy po takiej rejestracji ważny jest przez 25 lat. Takie działanie zabezpieczy nas przed niezgodnym z prawem kopiowaniem naszego produktu, czyli tak zwanym plagiatem. Dodatkowo dzięki specjalnemu numerowi zawartemu na otrzymanym zaświadczeniu, który możemy zamieścić na naszym produkcie, mamy możliwość poinformowania konsumentów oraz konkurentów o tym, że nasz produkt został objęty ochroną prawną i jego kopiowanie jest zabronione. Bez tego typu ochrony oczywiście również możemy dowieść, że ktoś podrobił wymyślony przez nas wzór przemysłowy. Robimy to wówczas w oparciu o prawa autorskie. Jednak wówczas ta procedura zajmuje więcej czasu i jest bardziej kosztowna. Przynajmniej dla zaoszczędzenia nerwów i pieniędzy warto więc zdecydować się na zarejestrowanie swojego produktu w Urzędzie Patentowym. Zarejestrowanie produktu pozwala również na podniesienie jego wartości. Wzory przemysłowe można wycenić i sprzedawać. Można również udzielać na nie odpłatnej licencji. Największe światowe marki posiadają wyłączne prawo do sprzedawania własnego wzornictwa. Dzięki temu wzbudzają większe zaufanie wśród konsumentów oraz inwestorów. Jednak opatentowanie swojego produktu nie jest przywilejem wyłącznie wielkich marek. Warto dbać o to nawet, jeśli dopiero zaczynamy i tworzymy pierwsze produkty, które wyjdą spod naszego szyldu. Tym sposobem pokazujemy, że już od początku dbamy o sprawy formalne, patrzymy w przyszłość i chcemy, by nasze wzory były unikalne.
Wzory przemysłowe mogą wpisać się w historię marki. No bo kto nie zna kształtu butelki Coca-Coli lub nie wie, jak wyglądają poszczególne sieci sklepów, które w każdym mieści urządzone są w podobny sposób. Wzrokowcy z pewnością zapamiętają, a inwestorzy docenią.