Transport lądowy, morski i lotniczy w przemyśle

boating-984156_1280Jak wiele gałęzi przemysłu nie mogło by dzisiaj funkcjonować gdyby nie transport? Można by śmiało zaryzykować stwierdzenie, że chyba wszystkie, a jeżeli nie wszystkie to na pewno zdecydowana większość. Przemysł w każdej postaci potrzebuje logistyki i transportu jak ziemia wody. W zasadzie nie ma możliwości na to, żeby mógł funkcjonować przemysł bez środków transportu. Dostarczanie surowców, półproduktów czy gotowych wyrobów wytwarzanych w każdej dziedzinie przemysłu do odbiorców do podstawa funkcjonowania i opłacalności tego przemysłu. Co z tego, że kopalnia wydobędzie węgiel, a więc będzie działał przemysł górniczy, skoro tego węgla nie będzie można dostarczyć do klientów, czyli odbiorców? Co z tego , że przemysł spożywczy wytworzy towar, skoro nie trafi on do hurtowników, dystrybutorów a finalnie do konsumenta? Można by tak wymieniać dziedziny przemysłu w nieskończoność a następnie udowadniać, że nie może ta dziedzina istnieć bez transportu. Ale to wszystko jest oczywiste. Można by też w tym miejscu zająć się jeszcze typologią i znaczeniem słowa „przemysł” ale to można znaleźć w słowniku albo oczywiście w Internecie.
Każdy możliwy rodzaj transportu odgrywa szalenie istotną rolę dla funkcjonowania przemysłu. Pierwszy na myśl nasuwa się transport lądowy. Do tej szerokiej nomenklatury możemy zaliczyć transport samochodowy, kolejowy czy każdy inny, który wiąże się z logistyką towaru lądem. Najpopularniejszy jest oczywiście transport samochodowy. Pojazdy, które powszechnie określa się, jako tiry codziennie przewożą miliony ton ładunku. Każda branża korzysta z tego rodzaju transportu ze względu na jego dostępność i na możliwości dotarcia do praktycznie każdego odbiorcy na świecie. Nie mniej jednak transport lądowy, czyli drogowy, korzysta również z innej możliwości, a więc transportu morskiego czy raczej wodnego. No bo, jeśli TIR z towarem jedzie z Polski do Anglii to siłą rzeczy musi skorzystać z promu, inaczej przecież nie będzie możliwe przedostać się na Wyspy Brytyjskie.
Transport morski czy rzeczny, a więc ogólnie rzecz ujmując po prostu wodny, to już zupełnie inna bajka. Ten rodzaj transportu nie zna ograniczeń międzykontynentalnych, a więc tak naprawdę drogą morską można pokonać wiele tysięcy kilometrów z kontynentu na kontynent. Nie mniej jednak ma swoje ogromne minusy w postaci czasu trwania kursów z towarem wytworzonym przez przemysł. Jednocześnie czas transportu rekompensują oczywiście niskie koszty, ponieważ transport towaru statkiem czy promem należy do najtańszych, ale i możliwie najdłuższych. Co więcej, każdy transport wodny wiąże się też z tym, że może on być połączony na przykład z lotniczym czy lądowym. Statkami najczęściej przypływają do Polski kontenery z Chin z tanimi towarami niskiej jakości.
Bardzo ważną rolę w transporcie dla przemysłu pełni też transport lotniczy, ale w tym wypadki niestety mamy dwie zupełnie inne zmienne aniżeli przy wodnym. Czas jest w tym wypadku najkrótszy a transport najszybszy ale za to największe są koszty takiego transportu. Niestety, ale w tym wypadku zajmujący się logistyką ludzie muszą się zdecydować, czy chcą mieć jak najniższe koszty transportu czy jak najkrótszy czas przewiezienia towarów.


Napisz komentarz