Postęp i umiędzynarodowienie

391158b180eef594213594ab063bcbbb_XLNa przestrzeni dziejów przemysł rozwinął się w sposób niesamowity. Od zakładów rzemieślniczych, które w pewnym stopniu nadal występują, przez manufaktury aż po nowoczesne fabryki. Wiele z nich ma zasięg międzynarodowy. Na terenie Polski, ale nie tylko tutaj, znajduje się wiele montowni i fabryk będących częścią wielkich ponadnarodowych koncernów. Na przestrzeni dziejów rozwinęły się również środki transportu. Dzięki temu możliwa jest komunikacja ponadnarodowa. Fabryka w Polsce, będąca częścią koncernu mającego swoją siedzibę w Japonii, może z łatwością dostarczać części Japonii. Albo nawet gotowe produkty. Globalizacja stała się faktem.

I tak oto fabryki z Azji montują swoje oddziały w Polsce albo jeszcze gdzie indziej. Z kolei koncerny europejskie i amerykańskie lokują swoje oddziały w Azji, w tym w Chinach. Często zwożą one części w te rejony świata, gdzie następnie składane są one w całość, w gotowy produkt finalny. A potem są przewożone gdzie indziej, skąd są rozwożone do sklepów, supermarketów oraz innych punktów dystrybucyjnych. A tam przychodzi po nie klient. Nierzadko pracując w takiej fabryce możemy spotkać Chińczyka, Japończyka lub innego obcokrajowca. Niekiedy fabryki te oferują również możliwość przeniesienia się do innych państw, w których mają swoje oddziały. Czasami możemy na tym skorzystać.

Ponieważ takie fabryki są często częścią międzynarodowych koncernów o ugruntowanej pozycji, możemy zobaczyć tam nowoczesny sprzęt i komputeryzację. Pracownicy nierzadko otrzymują identyfikatory, które pozwalają nie tylko rozpoznawać ich w tłumie, ale również logować się do zakładu, a niekiedy na konkretne stanowiska pracy. Fabryki takie zarządzane są przez systemy komputerowe. Systemy te nadzorują produkcję, pomagają kontrolować jej przebieg. Służą również do monitorowania poszczególnego pracownika. Wiadomo o której zaczął pracę i o której skończył. Wiadomo również na jakim stał stanowisku i co robił. Wiadomo również ile czego zrobił.

Produkty wyprodukowane w takiej fabryce są odpowiednio składowane i zawożone dalej, w inne części świata. Mogą one być transportowane tirami, ale nie tylko. Niekiedy mogą one być również transportowane drogą lotniczą. Istotne jest tutaj to, że przemysł i produkcja stały się niezależne od państwa. Wiązki samochodowe mogą być produkowane w różnych częściach świata w obrębie jednego koncernu. Koncern może mieć siedzibę w Japonii, podzespoły do wiązek mogą być produkowane w Korei, a następnie całość zwozi się do Polski i tam powstają z tego gotowe wiązki samochodowe. A te gotowe są z kolei zawożone do miejsc, z których trafiają do finalnych dystrybutorów. A odbiorcami tych wiązek mogą być przeróżne koncerny.

Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Globalizacja środków produkcji to z pewnością duże udogodnienie. Jest to zjawisko zdumiewające i przyczyniające się do rozwoju innych dziedzin gospodarki, jak choćby usługi transportowe. Ale nie tylko. Niestety, ta globalizacja ma też ciemną stronę. Te montownie chętnie lokują się tam, gdzie występuje tania siła robocza. Władze lokalne się cieszą bo powstają miejsca zatrudnienia, ale jest to jedyna korzyść. Dodać należy, że zwykle firmy z tej branży nie płacą swoim pracownikom zbyt dużych pieniędzy. Choć nie należy uogólniać, to zależy od wielu czynników.. Cóż, jak to mówią – nie ma róży bez kolców.

Dodaj komentarz

Powrót na górę