Diagnostyka samochodów – samodzielnie



Pomimo tego, że na każdym kroku podkreśla się, że nowe samochody są znacznie mniej paliwożerne oraz znacznie bardziej ekologiczne dla środowiska, to bardzo często pomija się przy tym aspekty związane z awaryjnością nowych samochodów oraz ich ewentualną diagnostyką. Co warto wiedzieć o diagnostyce współczesnych samochodów, aby w domowych warunkach, jeszcze przed wizytą w serwisie, móc zlokalizować przynajmniej część usterek? Czy dostępne są na rynku uniwersalne urządzenia diagnostyczne?

Już na samym początku warto wyraźnie podkreślić, że współczesne samochody posiadają znacznie bardziej zaawansowaną elektronikę, która w wielu przypadkach odpowiada za sterowanie wszystkim funkcjami pojazdu. O ile w przypadku starszych – przynajmniej kilkunastoletnich samochodów – mieliśmy do czynienia z układami opartymi w pełni na elektryce, tak obecnie nawet kontrola żarówek odbywa się w ramach elektronicznej komunikacji opartej na szynie CAN. Ma to niewątpliwie swoje plusy w postaci możliwości szybkiej diagnostyki pojazdu, jednak jednocześnie przekłada się na wyższe koszty napraw oraz występowanie nawet drobnych usterek, które uniemożliwiają dalszą jazdę przez zapisane w sterowniku samochodu błędy i podjęte przez komputer decyzje dotyczące funkcji samochodu.

Ile kosztuje profesjonalna diagnostyka samochodu?
Wbrew pozorom powszechna diagnostyka samochodów oparta na podłączeniu urządzenia elektronicznego do odpowiedniego gniazda diagnostycznego w samochodzie ma niemalże podobną cenę niezależnie od lokalizacji w naszym kraju. Można z powodzeniem przyjąć, że tego typu forma diagnostyki w serwisie zaczyna się od około 50 złotych w przypadku starszych pojazdów, w przypadku których można skorzystać z uniwersalnych komputerów diagnostycznych, a kończy się w okolicach 300 złotych, jeżeli mamy do czynienia z niestandardowym sposobem podłączenia.

OBD2 – gniazdo uniwersalne
Pomimo tego, że współczesne samochody wyposażane są w jeden typ gniazda diagnostycznego – OBD2, zgodnie z wymogami obecnego prawa – to jednak często wyłącznie dedykowane urządzenia diagnostyczne danego producenta pojazdu są w stanie odczytać wszystkie parametry pracy danego samochodu. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie między innymi Nissana, gdzie z powodzeniem wykorzystamy standardowy czytnik OBD2, jednak dostęp do komputera ABS czy poduszek powietrznych otrzymamy dopiero przy zastosowaniu dedykowane interfejsu CONSULT.

Samodzielna diagnostyka pojazdu
Samodzielna diagnostyka pojazdów jest jak najbardziej możliwa i dostępna obecnie nawet z poziomu smartphone – potrzebujemy do tego jedynie odpowiedniego czytnika błędów podpinanego do złącza diagnostycznego pojazdu i np. komunikującego się za pośrednictwem Bluetooth oraz aplikacji na smartphone przedstawiającą błędy i odczytane dane w sposób czytelny i prosty. Ile to jednak kosztuje? Najtańsze czytniki błędów możemy kupić już za kilkanaście złotych, jednak nigdy nie ma gwarancji, czy będą one współpracowały z konkretnym modelem samochodu.

Podsumowując, współczesne samochody niewątpliwie powinniśmy zaczynać diagnozować od podłączenia komputerów diagnostycznych lub czytników błędów – samochód sam wskaże nam większość trapiących go problemów.

Swoją wiedzą ekspercką podzielili się z nami pracownicy autotesto.pl.


Napisz komentarz